Aktualności

200 tys. kary za… kontakty w telefonie. Polski absurd.

News

200 tys. kary za… kontakty w telefonie. Polski absurd.

Masz listę firmowych kontaktów w telefonie? Powinieneś ją zgłosić do GIODO, bo lista kontaktów to dane osobowe. Nie zgłosiłeś tego? Grozi ci kara. Nawet 200 tysięcy złotych.

Przetwarzanie danych osobowych budzi spore emocje, bo nie wszyscy wiedzą, że prawie każdą listę danych należy zgłosić do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO). Obowiązek rejestracji ciąży na wszystkich przetwarzających informacje osobowe. A za naruszenie zasad ich przechowywania i przetwarzania kary są wysokie, nawet do 200 tysięcy złotych dla firm. Co więcej – przepisy są na tyle nieprecyzyjne, że według restrykcyjnej ich wykładni bazą danych osobowych może być… lista kontaktów w naszych telefonach.

Tymczasem przedsiębiorca, który nie zarejestruje swoich danych może zapłacić od 50 tysięcy do 200 tysięcy złotych. Czy w takiej sytuacji, listę telefonów z nazwiskami w telefonie firmowym należy zarejestrować?

– Co do zasady, regułą jest rejestracja wszystkich danych, jednak od niej są pewne wyjątki, administrator powinien sam ocenić na ich podstawie, czy powinien to zrobić, czy nie – mówi Małgorzata Kałużyńska-Jasak, rzecznik GIODO. Gdzie szukać tych wyjątków? W art. 43 ustawy o ochronie danych osobowych.

Co tam zapisano? Ustawa wymienia adwokatów, lekarzy, radców prawnych, rzeczników patentowych, biegłych rewidentów oraz stowarzyszenia wyznaniowe – oni nie muszą rejestrować bazy danych. Nie potrzebujemy też rejestrować danych, których potrzebujemy do zawarcia umowy o pracę, wystawienia faktury, bądź rachunku. Rzecznik GIODO uspokaja – zbiory tworzone na potrzeby wyłącznie kontaktowania się z poszczególnymi osobami w zakresie drobnych spraw życia codziennego, ich nie trzeba rejestrować. Jednak… to przedsiębiorca powinien sam ocenić stopień zaawansowania przetwarzania.

Co to w praktyce oznacza?

Jeśli lista kontaktów w telefonie służy nie tylko do kontaktowania się, ale do wysłanie sms-a, czy maila z nową ofertą handlową, to nie jest już uzasadniona tylko potrzebą kontaktu. W takiej sytuacji trzeba bazę rejestrować, aby uniknąć kary przy ewentualnej kontroli GIODO.

– Zawsze można zgłosić się bezpośrednio do nas, aby dowiedzieć się, czy firma powinna zarejestrować swoją bazę kontaktów – informuje Małgorzata Kałużyńska-Jasak.

Z ustawy wynika, że obowiązek rejestracji jest zasadą. Kary natomiast są tak wysokie, że warto ustalić, czy lista w firmowym telefonie podlega rejestracji, czy nie. Pytanie tylko, czy urząd ochrony danych osobowych będzie w stanie odpowiedzieć na wszystkie zapytania wpływające od przedsiębiorców. Oraz czy tak wysokie kary są naprawdę potrzebne?